Plejehjemsområdet udfordres af kompleksitet og ‘misforståelser’

Bragt i Seniormonitor, den 15. maj 2025.

Hjemmeplejen fik hovedrollen i ældrereformen. Plejehjemsområdet blev dog udvidet med endnu en lokalplejehjemsmodel, men den forventes hverken at finde medvind eller batte i forhold til de helt nødvendige kapacitetsudvidelser. Lige nu afsøger en tværministeriel arbejdsgruppe derfor muligheder for privat finansiering af plejehjemsbyggeri.

Jeg er en privat aktør, der driver plejehjem, så automatisk møder jeg forestillingen om, at jeg må være for mere brugerbetaling. Men det stik modsatte er tilfældet. Til gengæld synes jeg, vi mangler fokus på en nærmest banal pointe: Kapacitetsudvikling uden kvalitetssikring er håbløst. 

Øget kompleksitet – mindre kvalitet

Danmark har brug for flere plejehjemspladser. Det skal der så en hel tværministeriel arbejdsgruppe til at fikse, fordi lovgivningerne har grene ind i flere ministerier – reglerne er simpelthen vildt komplekse. Men i stedet for at snævre ind, åbner arbejdsgruppen for flere muligheder.

Lige nu har vi cirka 950 plejehjem i Danmark. Der er fem forskellige plejehjemstyper, som drives af forskellige aktørtyper, der er flere lovgivninger og flere konstruktioner af byggeri. Allerede her møder jeg alvorlige misforståelser:

  • At private plejehjem er det samme som friplejehjem – der findes også kommunale plejehjem, som drives af private
  • At selvejende plejehjem drives billigere end private – ejerformer siger intet om pris, heller ikke om husleje

Også ministeriet glemmer kvalitetsmodel

I marts blev ældreministeren bedt om at lave en oversigt over kommunale, friplejehjem, selvejende og lokalplejehjem – fire typer. En type blev altså glemt: Udbud, det vil sige udliciterede plejehjem. 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg som administrerende direktør i Forenede Care driver plejehjem vundet i udbud, og derfor er særlig obs på forglemmelsen.

Det blev muligt at konkurrenceudsætte kommunale plejehjem i 2000. I dag drives ca. ti plejehjem i en udbudsmodel, hvor den bedste aktør vinder på pris og kvalitet. Kommunen kan faktisk også vinde. What’s not to like?

Argumenterne imod udbud er øget bureaukrati, og at private aktører kan gå konkurs, men er det nu så tosset at kunne gå konkurs? Er det nu så tosset at effektmåle?

Det er da mere mærkværdigt at ville holde hånden under en offentlig leverandør, som ikke gør det godt nok, end at lukke og slukke. Det er i store træk sådan Danmark i dag bedriver velfærd – medmindre udbudsmodellen tages i brug.

Det er da ligeledes absurd at svare ’for bureaukratisk’, når private aktører gerne vil effektmåle og have transparens, så kvaliteten af indsatser på tværs af alle ejerformer kan sammenlignes.

I Forenede Care, hvor jeg er administrerende direktør, handler kvalitetsstyring blandt andet om indsigt i medarbejdertrivsel, beboertilfredshed og arbejde med for eksempel forebyggelse af typiske ældresygdomme. Det er også den slags, vi vinder udbud på – altså at sætte borgerne, som vi er til for, i centrum.

Den gode og den onde – den selvejende og den private

Når jeg går til møder om plejehjem, har jeg som regel oversigten nedenfor med. Så kan alle se, hvordan plejehjemsverdenen egentlig er, men måske vi snart bør hive private aktører ud af udbudsmodellen.

Oftere bliver det nemlig et krav i udbud, at aktøren skal være nonprofit. Selvejende må ikke trække profit ud til en ejerkreds, men de må gerne udbetale høje lønninger og geninvestere. Ville man rigtig transparens, stillede man for eksempel krav om geninvestering af eventuelt overskud.

Faktisk er jeg af en jurist blevet spurgt, om vi i Forenede Care ikke ville kalde os nonprofit, idet vi har geninvesteret alt. Det er en mulighed for en virksomhed, men hvorfor skulle vi dog bidrage til yderligere forvirring.

Samme tendens, altså krav om at driftsoperatør skal være ’selvejende’, udfolder sig også i forhold til friplejehjem. Lad os nu i stedet få fokus på kvalitet – på outcome, effekter og kvalitetssikring, ikke ejerformer. 

På et punkt vil mere privat faktisk have en betydning for plejehjemsbeboernes huslejer. Implicit i pensionskassebyggeri ligger et afkastkrav. Lige nu er den konstruktion på bordet i forhold tilr privat finansiering af byggeri, men på plejehjemsbyggeri har vi også en udbudsmodel, OPP. Den går ikke ud over huslejen. Lad os nu tage kendte værktøjer i brug, så de bedste vinder til den mest fornuftige pris.

Scroll to Top