Bragt i Helsingør Dagblad, den 14. marts 2025.
For nogle uger siden fik jeg en besked fra en desperat borger i Helsingør.
I beskeden beskrev borgeren, hvordan hendes mors veninde på 90 år gennem længere tid havde fået en halv times rengøring hver 3. uge. Ellers klarede den 90-årige dame alt selv. Efter et besøg af en visitator i midten af februar blev det vurderet, at den ældre dame godt kunne sidde på en stol og herfra støvsuge og vaske gulvet i sin lejlighed. Den halve times rengøringshjælp hver tredje uge blev taget fra hende med øjeblikkelig virkning.
Da jeg havde læst beskeden, sad jeg målløs tilbage: Kan det være rigtigt, at de ældre borgere i Helsingør Kommune skal finde sig i den uværdige og uforståelige behandling fra kommunens side?
Helsingør Kommune har, som alle andre kommuner, fået midler fra Christiansborg til at give ældreområdet et tiltrængt løft. Pengene kommer tilsyneladende aldrig frem til ældreområdet. Pengene prioriteres helt skævt i forhold til borgernes behov, og vores ældre – dem, der har arbejdet hårdt for at skabe velstanden i vores samfund – får en minimal service.
Pengene fosser ud til at dække udgifterne til den kommunale administration. En undersøgelse fra Cepos[1]viser, at Helsingør Kommune kunne spare op mod 90 mio. kr. om året, hvis kommunen blev drevet lige så effektivt som Vejle Kommune. De penge kunne bl.a. bruges på en mere værdig velfærd til vores ældre.
Kort sagt, pengene er der i kommunen, men de bliver brugt på kontornusseri, drænende ledelseslag og overnatning til udenlandske fodboldspillere frem for at komme borgerne til gode. Som politikere er vi nødt til at se på, hvordan vi kan skabe en bedre styring, så borgerne ikke skal opleve forringelser gang på gang. Vi skal styre på kvalitet, invitere til samarbejde med private velfærdsudbydere og sørge for, at borgerne mærker, at de får noget for deres skattekroner.
Jeg tror på, at det kan lade sig gøre, men det kræver vilje til at skære i det kommunale overflødighedshorn. Og det kræver mod fra vælgerne den 18. november til at stemme Helsingør Kommune i en ny retning – en retning med gennemsigtighed på alle velfærdsområder, med fokus på kvalitet og borgerens tilfredshed.
På den måde kan vi alle få den service af kommunen, som vi betaler for – og som vi dermed fortjener.
[1] https://cepos.dk/wp-content/uploads/2024/08/kommunernes-besparelsespotentiale-paa-ledelse-og-administration.pdf