Specialskolen i Helsingør er en bekymrende konstruktion

Bragt i Helsingør Dagblad, den 31. august 2025.

Mandag den 11. august åbnede “Skolen ved Rønnebær Allé”. Intentionen er god, men løsningen er forkert.

At samle op mod 200 børn med vidt forskellige diagnoser under ét tag lyder måske effektivt i et regneark. Men børn er ikke et systemproblem, der kan løses med stordrift. Tværtimod.

Når man samler så mange børn med særlige behov, uden at metodikken er gennemarbejdet og uden sikkerhed for, at der er uddannet personale nok, sætter man både børn og lærere i en umulig situation. Mange ansatte er ufaglærte – og det er ikke deres skyld, men et politisk svigt, at man åbner en skole uden at investere i medarbejderne først.

Hvis vi virkelig vil skabe en skole, hvor børn med særlige behov trives, skal vi gå en anden vej: Arbejde målrettet med metodik, opkvalificering og investering i dygtige medarbejdere. Sikre mindre enheder med tæt voksenkontakt, hvor man kan tage hensyn til det enkelte barns behov. Og ikke mindst: sørge for hurtigere hjælp til de børn, der i dag sidder i almenklasserne og langsomt bliver dårligere, fordi de ikke får den rette støtte i tide.

Jeg frygter, at “Skolen ved Rønnebær Allé” ender som en opbevaringsfabrik for børn, der fortjener langt mere.

Vi skal turde tale om folkeskolens virkelige problemer.

Der er presset en inklusionsmasterplan ned over skoler og forældre, uden at lærere og pædagoger er klædt på til opgaven. Resultatet er, at børn i almenklasser mistrives, fordi de ikke får den rette hjælp i tide.

Vi kan ikke lukke øjnene for tallene: Kun 80 procent af vores lærere er uddannede, lærerudskiftningen er på 15,7 procent, og sygefraværet er tårnhøjt. Det er tydelige signaler fra medarbejderne om, at der er noget grundlæggende galt.

Derfor håber jeg alle ansvarlige partier – vil arbejde for mere end blot at få klasselæreren tilbage. Det bakker vi i Liberal Alliance op om, men der skal mere til: investering i medarbejderne, opkvalificering, mindre enheder og en reel plan for inklusion.

Hvis vi vil en bedre folkeskole, må vi turde handle bredere. Alt andet er symptombehandling.

Scroll to Top