Skolestart med tomme stole – Helsingør kan gøre det bedre

Bragt i Helsingør Dagblad, den 11. august 2025.

I denne uge vender skolebørn, små som store, tilbage fra strand, skov og sommerens spasmagerier. Skoletasken pakkes, penalhuset fyldes, og forventningerne til det nye skoleår bobler. Det er en tid, hvor børn og forældre håber på fagligt udbytte, trygge rammer og stabile voksne i klasselokalet. Desværre lever vores skoler i Helsingør ikke altid op til dén forventning.

Vi står nemlig med en reel udfordring. Ifølge en undersøgelse fra CEPOS ligger udskiftningen blandt lærerne i Helsingør Kommune ligger på hele 15,7 procent. Til sammenligning er landsgennemsnittet for folkeskoler 12,3 procent, og for privat- og friskoler endnu lavere. Det er ikke blot et spørgsmål om personaleomsætning – det er også et problem for børnenes fremtid. Forskning viser, at skoler med lav lærerudskiftning opnår bedre resultater, både fagligt og socialt. Børn har brug for kontinuitet og stabile voksne, som kender dem.

Samtidig sakker Helsingør Kommune bagud, når det gælder andelen af uddannede lærere. En anden undersøgelse fra CEPOS viser, at det i Helsingør kun er 80,6 procent af lærerne, der har en læreruddannelse svarende til deres undervisningsfag – langt fra eksempelvis Hjørring Kommune, hvor hele 96,5 procent er uddannet. Det gør en forskel. Børn fortjener undervisere, der både har fagligheden og pædagogikken i orden.

Dertil kommer et alt for højt vikarforbrug. I Helsingør dækkes 9,5 procent af undervisningstimerne af vikarer, som i 2024 betød 18 millioner i vikarforbrug. I en analyse fra VIVE i 2019 vurderer to ud af tre skoleledere, at netop det uforudsete fravær skader undervisningskvaliteten i høj grad. Det er ikke holdbart i længden.

I Helsingør Kommune skal vi turde gøre op med forestillingen om, at løsningen findes i mere central styring og flere regler eller flere penge. Vejen frem går gennem frihed under ansvar. Vi skal sætte skolerne fri fra stive administrative rammer og give skolelederne mere plads til at skabe attraktive, stabile og velfungerende arbejdsmiljøer. Det kræver ledelsesmæssigt råderum, ikke Excel-ark og kontrol.

Derudover skal vi have fokus på at nedbringe sygefraværet, som er tæt knyttet til både arbejdsmiljø og ledelseskvalitet. Og vi skal sikre større gennemsigtighed mellem kommunens skoler, så både forældre og politikere kan få et klart billede af, hvad der virker – og hvad der halter.Det handler ikke om statistik. Det handler om virkelige børn med rigtige drømme og behov. Hvis vi vil give dem den bedst mulige start på livet, skal vi give vores skoler den frihed og det fokus, de har brug for. Det er en investering i fremtiden, en investering i vores børn at investere i bedre arbejdsmiljø.

Scroll to Top